Belépés, Regisztráció


Felhasználó:
Jelszó:

 
 
Lánc ápolása
Lánc ápolása


Megéri rendszeresen befújni a láncot Bár nagyjából mindenki tisztában van azzal, hogy motorunk meghajtóláncát (hacsak nem kardános vagy szíjas a bringa) kenni kell, mégis elevenítsük fel, hogy miért, és hogyan kell ezt tennünk. A lánc élettartamára döntő hatással van annak ápolása. Egy teljesen gondozatlan, szabadon futó lánc, lehetséges élettartamának akár tizede alatt elkophat és megnyúlhat. Extrém esetben el is szakadhat, ami jobb esetben kellemetlen, rosszabb esetben eltöri a blokköntvényt, vagy esetleg feltekeredik, és megállítja a hátsó kereket menet közben, aminek következményei beláthatatlanok. Ezek közül egyik sem elfogadható mértékű kockázat.



Ezzel szemben egy gondosan ápolt lánc az átlagos, előre kalkulált futásteljesítmény duplájára is képes lehet (bár ebben jelentős szerepet játszik a vezetési stílus is), tehát jobban tesszük, ha néhanapján rászánjuk azt a pár percet a karbantartásra. Mikor kell fújni? Amikor az olajréteg kezd lekopni a láncról. Ennek látványos jele, amikor a portól sötét olajfilm alól kibukkan a fém eredeti színe, vagyis a lánc elkezd kifényesedni. Hogyan kell fújni? Egyenletes, vékony rétegben kell felvinni a láncspray-t, felesleges „eláztatni” a láncot.



Ezután kb. 10 percig várni kell az indulással, amíg a spray hordozóanyaga elpárolog, ezután a lánc nem fogja teleszórni a motort, a kereket és a ruhánkat olajjal.

Hová kell fújni?


Az O vagy X gyűrűs láncoknál csak a görgőkre, mivel a gyűrűk alól – magától – nem szökik meg a kenőanyag, cserébe mi sem tudunk oda bejuttatni semmit, legalábbis egy spray-vel biztosan nem. Gyűrű nélküli láncoknál a szemek súrlódó felületei közé is kell láncspray-t juttatni, ezeknél lehetőleg a lánc belső oldaláról, hiszen menet közben az olaj a centrifugális erő hatására kifelé indul, így eljut a csapok másik oldalára is. Most arról ejtünk pár szót, hogyan tisztítsuk a láncot, hogy közben NE tegyünk kárt benne, és ne csökkentjük le az élettartamát! A lánc a motor leggusztustalanabb alkatrésze. Koszos, olajos, de bármilyen meglepő, így érzi magát igazán jól, és működik tökéletesen. Ha valaki mégis szeretné megtisztítani, akkor semmiképpen ne használjon hozzá benzint, mert az megmarja a láncszemek közötti gumigyűrűket (ha vannak). Ezek azután elengedik a kenőanyagot, és a lánc hamarosan tönkremegy. A Brigeciol, és más, hasonló motortisztító szer ugyan nem bántja a gyűrűket, de a kenőanyagot szintén kimossa alóluk, illetve ugyanígy tesz a közelről alkalmazott nagynyomású mosó (gőzborotva) is. Amennyiben mindenáron tisztán szeretnénk látni a láncot, akkor használjunk speciális lánctisztító sprayt, ezt is csak a lánc oldalsó felületére (hiszen a görgőknek mindenképpen olajosnak kell lenniük). A befújás után a kerék lassú forgatása mellett ronggyal töröljük le a szennyeződést. A lánc feszességének beállítása, a megnyúlt lánc cseréje A meghajtóláncnak nem szabad sem túl feszesnek, sem túl lazának lennie. Előbbi esetben rongálja a meghajtó tengely- és kerékcsapágyakat, vagy akár el is szakadhat. Utóbbi esetben le is ugorhat a lánckerékről, ami további bonyodalmak kezdetét jelenti. Alapesetben a saját kerekein álló motornál 2-3 cm függőleges mozgást kell tudnjon végezni a lánc a lengővilla alatt, középen. Ez terepmotorok esetében 4-5 cm. Alapvetően ez az érték mindegyik motornál le van írva a használati útmutatóban, némelyiknél még egy, a lengővillára ragasztott kis információs táblácskára is. A beállítás kis kézügyességgel, és néhány szerszámmal elvégezhető otthon is, akinek mégsem menne, vagy még nem próbálta, az forduljon szakemberhez, vagy rutinosabb motoros társaihoz segítségért. Nagyon fontos! A lánc beállítása után tekerjük arrébb a hátsó kereket, és ellenőrizzük ismét a lánc feszességét. Nagyon gyakori ugyanis, hogy a lánc „szakaszosan nyúlik”, vagyis egyik része jobban, másik kevésbé, és forgás közben hol túlságosan feszes, hol túlságosan laza lesz. Az ilyen lánc egyértelműen a végét járja, sürgősen le kell cserélni, nem kell megvárni, amíg kifogyunk az állítási lehetőségekből. Vajon mennyit bírhat még? A szakaszosan vagy teljesen megnyúlt lánc cseréjével nem érdemes várni, kísérletezni, hogy meddig bírja még. Ez pontosan olyan, mint egy kopásjelzőig kopott fékbetét vagy gumi: a motor üzembiztonsága múlik rajta. Speciális szerszámok nélkül (főleg a nittelő szem összenyomásához szükséges szerszám nélkül) esélytelen a szakszerű csere, ezért érdemes mindig szakemberhez fordulni. Láncot érdemes mindig lánckerekekkel együtt cserélni, így garantálható a leghosszabb élettartam.


Forrás: http://shox.hu/node/209
 
 
 

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
 
 
Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj


admin
Szia Tibi!
Örülök hogy segíthettem és hogy elégedett vagy.
Jó motorozást a gumikkal és széles utat neked!

Tibi
Helló. Megkaptam a Banditom "új " papucsát és pont olyan mint a képen, tökéletes lesz. Remélem tényleg lassan fog kopni Kösz szépen. Széles utat mindenkinek!

admin
Szia Kees!
Örülök hogy segíthettem és hogy tetszik a gumi.
Jó motorozást vele és széles utat neked!

Kees
Szia András, felraktuk az Anakee gumikat a Varára, nagyon szuperek köszi mégegyszer!!

admin
Szia! majoroci!
Szívesen és jó motorozás a gumival.
Köszönjük, biztosan jó lesz a nyaralás, már ránk fér picit.

majoroci
András KÖSZÖNÖM!!! Megkaptam a gumit,már futottam is egy enyhe kis kört / kb.60 km-t/ persze egy kicsit előtte melegitettem a gumit ahogy irtad.
Köszönöm, remélem a következő szezonig meguszom defekt nélkül. Széles utat és jó nyaralást.

admin
Szia majoroci!
Ment a válasz e-mail-ben.

majoroci
OK.köszi.Hivlak pénteken de-t.

admin
Szia majoroci!
Hívj fel légyszi ezzel kapcsolatban, mert ez hosszú kivesézni.
Amiket írtál példának, az a két véglet-az egyik egy túra gumi, a másik pedig egy nagyon puha sport gumi.
Tehát elsősorban, ha már az első gumidat nem cserélnéd, akkor mindenképpen tudni kellene, hogy az pontosan melyik típusa a Michelinnek, mert akárhogyan párosítgatni nem szabad...
Üdv: Pumi

majoroci
Szia András!
Kérlek segíts ismét. Kawasaki ZZR600 motorom van./Lecseréltem a choppert/ A hátsó gumit,szeretném lecserélni,mert eléggé kopott. Kérlek,abban segíts,hogy melyik márkáju gumit válasszam a 160x60x17-es gumik közül . Most Michelin Pilot Power van fent. Elől is Michelin van. A
Michelin Pilot Road 4 160/60/17 28E ft,vagy a
Metzeler Sportec M7 RR 160/60/17 25E.ft. De ha neked van raktáron olyan amelyiket javaslod,kérlek irj. Köszönöm a segítségedet. Üdv. Major József


 
 
 
Memória használat: 602,608b